Szybki rozwój portu Gdańskiego sporym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Aktywny rozwój gdańskiego portu znacznym zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w EuropieOd pewnego czasu port w Gdańsku notuje rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych rozpoczynały się prace przy tym projekcie, to nikt nawet nie myślał o czymś takim. W końcówce ubiegłego wieku została zainicjowana idea powstania na terenie Gdańska prawdziwego terminala kontenerowego, ponieważ już wtedy dostrzegano bardzo duże możliwości w transporcie morskim. Do wykonania tak ambitnego zadania wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno samym projektem jak również kompleksową budową. W czerwcu 2007 roku obsłużona została pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się naprawdę szybki rozwój tego portu. Bardzo ważnym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania statków które przypływają z Azji. Dzięki temu port w Gdańsku w 2010 roku uzyskał 180 procent wzrostu, stając się tym samym jednym z najdynamiczniej rozwijających się portów na z całego świata. Tak dynamiczny wzrost bynajmniej się nie skończył, i kolejne lata także zakończyły się sukcesem.

Następny z milowych kroków był rok później, kiedy port zaczął przyjmować największe kontenerowce o ładowności 15500 TEU. Tym sposobem wstąpił on do elitarnego klubu głębokowodnych portów w Europie, co stwarzało mnóstwo nowych możliwości, szczególnie mając na uwadze jego świetne położenie. Port Gdański leży w tak korzystnym miejscu, że obsługiwać może całą Europę Środkową i Wschodnią, i skwapliwie wykorzystuje tę możliwość, przejmując coraz większą ilość ładunków transportowanych przez Morze Bałtyckie. Minione dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już w chwili obecnej pozwala na konkurowanie z większością portów tego regionu, to znaczy Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak powiedział w ostatnim czasie w wywiadzie jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, aby umocnić jeszcze bardziej pozycję, i żeby to zrealizować planowane są następne ważne projekty. Na przykład rozpoczęła się budowa jeszcze jednego terminala, którzy w dużym stopniu powinien rozszerzyć przeładunkowe możliwości i pozwoli na obsłużenie jeszcze większej ilości jednostek.