Początek rozmów o powstaniu nowego aliasu kontenerowego

Początek rozmów na temat powstania nowego kontenerowego aliasu

Rozmowy na temat powstania nowego aliasu kontenerowego Rynek morskiego transportu w dużej mierze będzie się opierał na określonych formach współpracowania między kilkoma partnerami. Tego typu rozwiązania są rzeczywiście korzystne, w pierwszej kolejności pozwalają na sprawniejsze kontrolowanie kosztów i większe możliwości do negocjacji. Obecnie największym graczem na rynku transportu morskiego jest sojusz 2M, składający się z Maersk Line i MSC. Na dzień dzisiejszy 2M posiada statki o pojemności więcej niż 2 miliony ton, mając pod swoją obsługą trzy największe szlaki ze wschodu na zachód. Trochę za nim znajdują się trzy następne sojusze, to znaczy CKYHE, G6, i O3, lecz na dzień dzisiejszy żaden z nich nie zagroził jeszcze liderowi. Największy z nich, to znaczy CKYHE dysponuje aktualnie ładownością równe dwa miliony ton, pozostali dwaj armatorzy jeszcze mniej. Lecz wygląda wszystko na to, że już niedługo na rynku mogą się pojawić spore przetasowania w układzie sił, gdyż są osoby, które mają odważne zamiary utworzenia jeszcze większego podmiotu. Rzeczy takie w ciągu ostatnich lat miały wielokrotnie miejsce, więc niewykluczone, że i obecnie pomysły zostaną zrealizowane.

A tym właśnie pomysłem jest połączenie zaliczanego do większych chińskich armatorów Cosco z trzema innymi firmami z branży, to znaczy Evergreen, OOCL i CMA CGM. Podmiot, który w ten sposób powstanie znacząco namiesza w układzie sił w całej branży, w pierwszej kolejności zagrażając pozycji, jaką obecnie posiada M2. Plany tej fuzji intensywnie są omawiane już od kilku tygodni, i jeśli zostanie wszystko zakończone, to stanie się to jednym z istotniejszych wydarzeń w ciągu ostatnich lat. Obecnie wszyscy potencjalni członkowie póki co są w jakiś innych aliasach, lecz żaden z tych aliasów nie dał przewagi nad M2. Po pojawieniu się nowej organizacji dotychczasowe sojusze znacznie się osłabią, chociaż już obecnie niektóre mają duże trudności. Zresztą takie sytuacje to normalne zjawisko na rynku, żaden sojusz nie jest zawierany na wieki i mogą się pojawić okoliczności, jakie po prostu go zakończą. Jak będzie w tym przypadku okaże się zapewne wkrótce, aktualnie trwają intensywne rozmowy i pewnie w najbliższych tygodniach sytuacja się wyjaśni.