Szybkie podsumowanie finansowej sytuacji portu w Gdyni po minionym roku

Szybkie omówienie finansowej sytuacji gdyńskiego portu po ubiegłym roku

Mimo spadku o 6 procent rozładunków władze portu w Gdyni zaliczają ubiegły rok do bardzo udanych. Zakończono bowiem parę ważnych projektów, nie tylko takich, które w dużym stopniu rozszerzają możliwości rozładunkowe, lecz również zwiększających konkurencyjność portu na lokalnym rynku. Pośród projektów które zostały zrealizowane bardzo ważne były te na które środki pochodziły z Unii, z dużym sukcesem zostało ich skończonych aż pięć w ubiegłym roku. Pomimo dużych wydatków na inwestycje Port w Gdyni bardzo pozytywnie skończył również rok pod względem finansowym. Całkowity zysk netto wyniósł prawie 50 milionów, co jest wprawdzie połowę mniej niż rok wcześniej, ale należy przy tym pamiętać że wtedy odbyła się prywatyzacja Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego. Dodatkowo na nieco niższe wyniki miała także wpływ sytuacja na finansowych rynkach. Port bardzo mocno inwestuje swoje środki w lokaty i inne bezpieczne instrumenty, a rentowność ich jednak znacznie została obniżona w ostatnich miesiącach. Następnym czynnikiem który ma wpływ na ogólny wynik jest szybkie zwiększenie się kosztów, coraz to nowe oddane do eksploatacji obiekty powodują znaczne skoki amortyzacji.

Wśród grup towarowych jakie są obsługiwane przez port w Gdyni największe spadki zanotowano w rozładunkach drobnicy, ten wskaźnik wyniósł blisko 11 procent. Ogromny wpływ na taki stan rzeczy miało przejście do portu w Gdańsku kilku kluczowych klientów, co niestety miało przełożenie na całkowity wynik. Szybkie omówienie sytuacji finansowej portu w Gdyni po ubiegłym rokuGdynia jak na razie ma dość trudno jeśli chodzi o możliwości konkurowania z portem w Gdańsku, gdyż nie ma jeszcze uruchomionej obrotnicy a także odpowiednio głębokiego toru wodnego, jakie to inwestycje umożliwiłyby obsługę jednostek o dwukrotnie większej wielkości. Znacząco zmniejszeniu uległ w ubiegłym roku również przeładunek węgla, to z kolei było wynikiem sporych spadków eksportu właśnie tego surowca. Lecz straty te zrekompensowano prawie całkowicie przez przeładunek zbóż – tu w roku poprzednim zanotowano wzrost o blisko połowę, z prawie dwóch do blisko trzech milionów ton. Do uzyskania tak korzystnych wyników przede wszystkim się przyczyniły inwestycje, które zostały poczynione, czyli przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego oraz całkiem nowy magazyn na Nabrzeżu Śląskim.